Summa sidvisningar

2011-06-21

TV-kockar

Jag gillar matlagning. Jag är absolut ingen stjärna men jag gillar att experimentera. Skulle gärna vilja utveckla mina skills men jag har insett att tiden inte finns till detta. Eftersom det är ett intresse så gillar jag att titta på TV-program som innehåller matlagning. Det finns ju en uppsjö av olika TV-kockar. Vissa är bra och vissa andra så undra man hur de har fått chansen att göra TV.. Här kommer mina favoriter.

1. Jamie Oliver. Jag gillar hans stil. Det är lite enklare och mer lättlagat än flera av de andra kockarna man ser på TV. Har tagit mycket inspiration av hans rätter och gjort egna varianter på det hemma. Favoritserien med Jamie var när han åkte runt i USA och lagade olika lokala matvarianter. Kul också när han var i Sverige och blev rejält full på en kräftskiva..
2. Gordon Ramsey. Egentligen vet man ju inte så mycket om hans matlagningen då de flesta av hans succéer bygger på att han lagar på andras mat (Gordon kitchens nightmares, Hells kitchen). Men han har en skön stil även om han blir lite väl arg ibland..
3. Keith Floyd. En lite oväntad favorit kanske. Han var väldigt tidig med sina TV-program. Redan i början på 80-talet gjorde han sina första program. Känd dels för att nästan alltid laga mat ute och även för att alltid ha ett glas vin i handen.
4. Per Morberg. Han måste bara med på denna lista. 2007 när "Vad blir det för mat" hade premiär så hade iaf jag ingen aning om han var en gammal kock. Men det har visat sig att han verkligen har koll på bra mat och annorlunda matlagning. Extra plus för att han slabbar så mycket i köket. Det gör jag också!
5. Tina Nordström. Egentligen har jag för dålig koll på henne för att hon ska platsa på listan men eftersom hon var en av de första svenskarna som slog igenom och blev populära så har hon banat väg för många andra vilket har gjort att vi har mycket roliga matprogram på svensk TV.

Ny lista imorgon. Det känns som om det är dags för en musiklista, vi får se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar