Summa sidvisningar

2011-06-29

Sommar

Årets hittills skönaste dag tillbringade jag...inomhus städandes. Då kanske några undrar om jag helt tappat förståndet. Tyvärr så var det tvunget då vi har fotografering av huset imorgon inför försäljning. Eftersom vi fick barnvakt så var det bara att köra på. Det blev ett rejält pass på ca 10 timmar men nu skiner det hemma och gården har aldrig varit så fin (så ja, jag fick faktiskt vara ute en liten stund ;). Min första tanke var att skriva en lista över tristaste saker man kan göra en fin sommardag men det kändes så himlans negativt så istället så får det bli ytterligare en badlista. Idag kommer jag ranka fem riktigt trevliga badställen utomlands som jag varit på. Är verkligen inte jätteberest men en del så har jag iaf sett.

1. Playa del Carmen, Mexico. Klart finaste stränderna jag upplevt. Långa sandstränder med fint och klart vatten. I närheten av byn finns både partystränder med hög musik och högljudda americans och lite mer öde stränder där man kan få lugn och ro.
2. San Diego. Eftersom min farsa har jobbat där några gånger så har jag fått möjlighet att åka till denna amerikanska pärla. Det finns många underbara stränder speciellt i La jolla och Del Mar. Underbart vatten och ofta lite vågor som är roliga att leka i.
3. Malta. Var där en vecka för nästan tio år sen. Själva ön var väl lite sådär men vattnet var helt otroligt. Det var så klart att det kändes som om man badade i en pool och det fanns sjukt mycket fiskar och andra vattendjur att titta på. Gillar man inte att dyka/snorkla så kan man dock skippa detta resmål.
4. Kap Verde. Även om jag var lite skeptisk till detta resmål efter vår resa dit 2007 så måste stränderna vara med på denna lista. Milsvida sanddyner utan en människa i sikte. Otroligt häftigt. Tyvärr blåste det ständig storm på ön eftersom det inte fanns någon växtlighet. Kul om man är surfare, trist om man vill ligga och sola och softa.
5. Cypern. Hade lite olika idéer för nummer fem på denna lista men det måste bli Cypern. Av de "stora" chartermålen runt Medelhavet så tycker jag att Cypern har de bästa stränderna. Kritvit strand och klarblått hav är en bra kombination!

Kom gärna med era egna favoriter!

3 kommentarer:

  1. Vilket härligt blogginlägg! Jag inser mer och mer att du är förtjust i att bada eftersom du beskriver de olika stränderna med så stor förtjusning. Hoppas ni kan komma i väg någon gång snart, kanske tillbaka till någon av dem du skrivit om.

    SvaraRadera
  2. Tack! Vi får se om det kan bli nån resa utomlands till vinern kanske..

    SvaraRadera
  3. Hallå Umeälven då?

    SvaraRadera