Summa sidvisningar

2011-06-18

Friidrott

Nu är sommarens friidrottssäsong igång på allvar och eftersom jag är ett stort fan och följer det mesta som händer så kan det bli en och annan lista på detta tema under sommaren. Eftersom lag-EM är nu i helgen (verkar bli fiasko för Sverige) så tänkte jag idag ranka mina svenska favoriter genom alla tider. Idag blir det männen, nån annan dag (kanske imorgon) kvinnorna. Här kommer listan...

1. Stefan Holm. I början av hans karriär så blandade man hela tiden ihop honom med Staffan Strand och dessa båda kändes mer än lite överdrivna men efter Strand försvann så steg Holm mer och mer i aktning och de sista åren av hans karriär var det en av de svenska idrottare som jag följt mest. Vilken otrolig tävlingmänniska och sportnörd (precis som jag). Hade verkligen unnat honom OS-guldet i Peking 2008. Hade han tagit det så hade han varit störst av alla.
2. Patrik Sjöberg. När jag rotade igenom lite gamla lådor här hemma förra veckan så hittade jag programmet från den magiska kvällen på Stadion 1987 när Sjöberg slog världsrekord. Tyvärr så har jag inte biljetten kvar. Patrik var en stor hjälte som alltid skapade rubriker, oftast om resultaten men även om skador och annat elände.
3. Sven Nylander. Trist med knark "skandalen" 2006 som förstörde mycket. Från mitten på 80-talet och drygt tio år framåt var Nylander en av de två som man kunde hoppas på i stora mästerskap och han levererade ofta också. Avslutade sin internationella karriär symptomatiskt med en fjärde plats vid OS i Atlanta endast två hundradelar från brons..
4. Går inte att bortse Herr Olsson på denna lista. OS, VM och EM-guld i massor. Hade inte skadorna kommit hade han säkert slagit Edwards omöjliga världsrekord och varit en odödlig svensk idrottshjälte. Hoppas att kör på över nästa säsong och fixar ett guld i London, det skulle vara helt underbart!
5. Mustafa Muhamed. Sist ut på listan blir Musse. Han verkar otroligt sympatisk och är nåt så ovanligt som en svenska medeldistanslöpare som kan, eller kunde slåss med de bästa Kenyanerna. Helt plötsligt var det kul att följa hinderlöpning under några år. Synd att skadorna stoppade även honom.

Tack för idag, ny lista imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar