Summa sidvisningar

2013-04-29

Valborg

Imorgon är det dags, en av mina absoluta ”helgfavoriter”. Valborg, eller sista april som vi brukar säga i Uppsala. Traditionerna är många och när man tänker lite närmare på det lite märkliga aktiviteterna så är det faktiskt en hel del ganska konstiga saker vi sysslar med. Här idag ska jag ranka några av de vanligaste sakerna vi gör under denna dag och varför sakerna är lite konstiga. Vi tar det i kronologisk ordning.
1.       Champagnefrukost. Att dricka alkohol till frukost har jag aldrig förstått mig på. Några få gånger har jag varit med på denna frukost men då har jag druckit ett alkoholfritt alternativ. Förklara gärna, ni som gillar detta, vad tjusningen är att dricka champagne innan klockan slagit 9.
2.       Forsränningen. Ja vilken folkfest det är  men är det så jävla kul egentligen. Det var rätt skönt de åren som jag jobbade på Valborg så slapp man detta. Man står och trängs och ser knappt nåt av de båtar som åker förbi. Visst, klassen på båtarna har blir bättre genom åren men det är ändå rätt obegripligt att det är så otroligt mycket folk på spektaklet.
3.       Springa ner för slottsbacken. Varför görs detta? ja inte vet jag. KL.15.00 vinkar rektorn och sen så är det springtävling ner för Drottninggatan.
4.       Champagnegalopp. Champagnen igen. Denna gång på eftermiddagen. Jag har varit med några gånger på denna galna aktivitet för galet är det allt. Först så köar man i en timme typ, sen trängs man med typ 1000 andra personer och alla häller ut drickan. Iofs ingen dyr dricka men ändå.
5.       Majbrasan. Ja här står vi då vid en brasa och trängs (mycket trängsel denna dag..) Står man för långt bort från brasan så fryser man i den kalla vårkvällen och står man för nära elden så blir det för varmt och kläderna kommer säkerligen att stinka dagen efter.

Ja som ni ser är Valborg fyllt av konstiga traditioner och händelser. Trots det så är det en otroligt rolig dag och imorgon så hoppas jag på en inte allt dör kall dag med mycket skoj, gonatt!

1 kommentar:

  1. Glad Valborg på er! Ja, när du listar alla aktiviteter, känns de urbota fåniga men, som du också säger, det är roligt ändå. För det är trots allt vår i luften och ljus, dofter och en spirande grönska är tillbaka.

    SvaraRadera