Summa sidvisningar

2011-08-11

foootboollllll

Har två dagar i rad skrivit om allsvenskan och det blir definitivt fler inlägg i detta ämne men idag och kanske imorgon så kommer det att handla om landslaget. Såg inte matchen mot Ukraina men eftersnacket lyckades jag se. Snyggt mål och i övrigt helt ok. spel verkade det har varit. Ukraina borta är ingen lätt match oavsett om det är träningsmatch eller en match som betyder något. Dagens lista handlar om de snyggaste målen i svensk landslagshistoria. Eller jag ändrar mig för det känns så löjligt att göra en sån lista där jag själv bara har minnen från typ 1983 och framåt.. Alltså blir listan idag de mål som fått mig att glädjas mest, skrika högst i soffan eller hoppa runt som en galning...
1. Zlatan Ibrahimovic 2004, Det klassiska 1-1 målet mot Italien i EM. Fortfarande när jag ser det så får jag ett fånigt leende på läpparna. Även om Zlatan blivit hyllad tidigare så var detta hans stora stora genombrott.
2. Tomas Brolin 1992. 2-1 målet mot England på Råsunda måste ackompanjeras av Hegefors referat "Brolin-Dahlin-Brolin" och Svennis "expertkommentar". Mycket snyggt, one touch football... Synd att Sverige fick möta tyskarna i semi i denna turnering, annars hade de nog blivit mästare.
3. Martin Dahlin 1994. Svårt att välja bland alla målen från USA-VM men det största jublet kom nog ändå på midsommarafton när Martin Dahlin dunkade in 2-1 med huvudet. Efter alla sorger och bedrövelser så trodde man inte att Sverige kunde vinna en match i ett VM men här kom vändningen.
4. Mattias Jonsson 2004. Det får bli två mål från denna Portugalturnering. Jonssons mål var aningen fulare än Zlatans klack några dagar tidigare men oj så viktigt det var och så otroligt skönt. Vår hund Ajabu blev alldeles till sig efter målet och bet sönder min uppblåsbara Sverigemössa. Det kunde man bjuda på den gången.
Anders Svensson 2002. Just då när Taco satte den otroliga frisparken var han nog en av Sveriges mest älskade män, nu nästan tio år senare är det många som ser honom med helt andra ögon trots att han fortfarande är en av Sveriges bästa fotbollsspelare. Hur som helst så var detta mål så otroligt skönt och jag jublade så högt hemma hos min dåvarande jobbarkompis Rickard så han fick be mig tysta mig lite..Herr Linderborgs kommentar efter matchen är underbar. "Oavgjort men det känns nästan som en seger"

Jag hade gärna fått med nåt mål från 80-talet men det var ju liksom inte så stora framgångar då så det blev inte så mycket att jubla åt. De närmaste att komma med var när Sverige slog Italien i kvalet till EM-88 eller när Masse Magnusson dröjde sig kvar i Västtyskarnas straffområde och satte 2-2 i kvalet till VM-86

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar