Summa sidvisningar

2011-08-25

Musiken i Astrids filmer

Jag kom på att jag hade ju gjort en tredje Astridlista som borde publicerats här för nån dag sen men den försvann bland utkasten så den får komma ut idag istället...
Idag så tänker jag ranka de bästa låtarna från Astrid Lindgrens filmer och TV-serier. Många av låtarna har ju blivit riktiga klassiker. Många av de bästa är signerade George Riedle. Det finns ju otroligt många barnskivor med dessa låtar med olika artister och barnkörer men det är som allra bäst när det är originalet alltså ska det sjungas av den skådespelaren som det görs i filmerna.. Sigrid, som är två år sjunger glatt med till alla sånger här hemma. Hennes favorit är nog Sjörövar-Fabbe. Här är min lista:

1. Fattig bonddräng. Ska självklart sjungas av Björn Gustavsson. Rolig och bra text.
2. Idas sommarvisa. Ett måste på alla skolavslutningar. Den ultimata sommarsåmgen.
3. Kalle Teodor. Från Pippi på de sju haven. Kommer ihåg att jag gillade den som barn.
4. Nu ska du höra. Signaturen från Saltkråkan. Känns härligt somrig
5. Luffarvisan. Från Rasmus på Luffen. Musiken är faktiskt skriven av Gösta Linderholm (Rulla in en boll och låt den rulla).

Nu blir det nog inga fler listor om Astrid Lindgren, iaf inte på ett tag. Kanske kommer på nåt mer roligt nån gång framöver, vem vet..

Ny lista imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar