Summa sidvisningar

2011-08-03

sportfilmer

Jag fattar inte att jag inte listat de bästa sportfilmerna tidigare. Jag gillar ju sport och sportfimer brukar ju alltid lysa upp en tråkig vardag, speciellt, som i de flesta fall, när det är ett förväntat slut där man får jubla över huvudpersonen eller lagets framgång. Undantag finns så klart där man blir högst överraskad av slutet men det är inte ofta det.. Här kommer min lista:

1. Rocky(1976-). Den första filmen är ju bäst men det finns höjdpunkter i de andra även om de går mer och mer åt actionhållet och mindre och mindre skådespeleri. Vann tre Oscar 1977 (?). Film som går att se om många gånger.
2. Bull Durham (1988). En grymt underskattad basebollfilm med Kevin Costner och Susan Sarandon. Kanske för att baseboll inte är nån stor sport i Sverige. Handlar om en överårig stjärna som hamnar i minor leauge.
3. Remember the titans (2000) Amerikansk fotboll film med Denzel Washington i huvudrollen. Handlar om rasmotsättningar i USA och hur man bygger ett lag där man från början inte alls tycker om varandra. En riktig klassiker i sportfilmgenren.
4. Hoosiers (1986). En klassisk amerikansk basketfilm om ett high school-lag som tränas av sure Gene Hackman. Usla från början men som med annorlunda träningsmetoder går hela vägen till Statefinals. Plus att det utspelas i mina gamla "hemtrakter" i Indiana.
Happy gilmore (1996). Var tvungen att slänga med en komedi på listan och valde mellan denna och Värsta gänget men eftersom jag redan tagit med en basebollfilm så fick det bli denna helt totalt overkliga golffilm som i sina bästa stunder är sjukt rolig, en av Adam Sandlera få riktigt bra filmer..

Har säkert glömt nån bra film, påminn mig gärna då! Ny lista imorgon!

2 kommentarer:

  1. Mighty Ducks. V-formationen...........behöver nog inte säga mer!

    SvaraRadera
  2. Ja den var nära att komma med.. Extra kul att de mötte storhockeynationen Island..

    SvaraRadera