Summa sidvisningar

2012-03-26

Bandy

Detta inlägg skrevs igår men det försvann nånstans på vägen..

Jag tycker att jag har lyckats med en riktigt bra bedrift. Jag har alltid haft ett stort sportintresse och stora folkfester uppskattar jag verkligen. Ändå har jag lyckats missa alla 22 bandyfinaler som spelats i Uppsala. Det närmsta jag har kommit är några dageninnanfester med VSK-supporters. Givetvis har jag sett en hel del matcher på Studan men då har det varit med Sirius och såklart mest under tiden med Lomanov och Anufrienko då Sirius var ett lag att räkna med. Tror inte jag har varit på någon matcher sen jag gick på gymnasiet och det är nästan 20 år sen nu..

Ja så dagens lista ska beröra sporten bandy och jag ska helt enkelt lista det jag tycker gör bandy till en svår sport att verkligen ta till sig och gilla, till skillnad mot ex. innebandy eller basket för att ta två andra bollsporter med liknande publiksiffor.

1. Bollen. Detta eviga tjat om bollen. Man har försökt att ändra storlek, man har gjort den större men inget hjälper. Det är ju bara så att den är så otroligt svår att se så det förstör så stor del av spelet.
2. Hörnorna. Men alltså detta med hörnor. Det känns ju helt fel att nånting som är så lätt att fixa ska ge så stor utdelning. Man kan ju vara ett ganska uselt lag spelmässigt bara man har bra inövade hörnvarianter. Vet ej hur många hörnmål det görs per match men det känns som om det är sjukt många.
3. Målvakterna. Ok detta ogillar jag väl egentligen inte men hur sjukt är det inte att vara bandymålis. Bollen är små och stenhårda och de bästa spelarna drar väl iväg bollen en bra bit över 100 km/h. Nu för tiden så har det ju ändå lite mer skydd på kroppen och bättre handskar än, sig för 15 år sen, men ändå.. Ett av världens farligaste jobb måste det ju vara.
4. Pelle Fosshaug. Jag har inget emot denna verbala kille som måste vara en av Sveriges största bollbegåvningar genom tiderna men att han som börjar närma sig 50 år fortfarande har visat att han håller för spel i högsta serien, nej det känns inte helt rätt.
5. VM. Om man tycker att innebandyn är rätt liten internationellt så är det ju inget emot hur bandyn är. Ryssland, Sverige och nån enstaka gång har Finland tagit sig fram till final. Ok de senaste åren har Kazakstan med hjälp av en del gamla ryssar knipit nån bronsmedalj. Att VM går varje år känns som ett skämt. Självklart är det kul att Sverige vinner men för mig är det ungefär lika stort som ett guld i Skidorienterings-VM


Ny vecka, nya listor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar