Summa sidvisningar

2012-03-16

Motståndare

Jag har väldigt få minnen från min skoltid när jag gick i de lägre årskurserna, varför har jag ingen aning om men en sak kommer jag klart ihåg och det är vilka favoritlag alla hade i elitserien i hockey (jag och Jocke höll på Leksand, Kalle och Anders på Djurgården, Collin på Björklöven och Robban på Skellefteå t.ex.). Redan där startade nog ogillandet av andra lag. De som man blev hånad av vid en leksandsförlust (i mitten på 80-talet så var det ganska många sånna), se personerna och de lagen ogillade man mer, och det var dom lagen som man då så klart helst vill att Leksand skulle tvåla till ordentligt. Sen har det självklart ändrats lite under åren som gott vilka lag som man tycker illa om, men vissa hänger kvar.

Dagens lista handlar alltså om de lag som jag som leksing tycker mest illa om!

1. Mora. Detta lag brydde man sig inte alls om fram till de första allsvenska säsongerna. Innan det var det ett dalalag i periferin som möttes och slog på försäsongen men nu tycker man illa om allt som har med Mora att göra. Det finns inget skönare än att tvåla dit dem i ett derby. Ramsan "Dalarna är vårat landskap, Siljan är våran sjö...." sätter tonen.
2. Brynäs. Trots att det var flera år sen lagen möttes så är det verkligen ett lag som jag ogillar. Lagen var ju de två storlagen på 70-talet och även om inte jag hängde med då så har väl det dröjt sig kvar. Brynäs har också haft en förmåga att "sno" en hel del spelare från oss vilket inte har uppskattats. Längtar till vi är tillbaka i elitserien så vi kan spöa Gävlegrabbarna ordentligt.
3. Färjestad. Jag vet inte vad det är med detta lag men det känns bara så otroligt självgoda. Trots att de också har sina svackor, och faktiskt har varit nere i kvalserien en gång, så överlever de alltid och så är de framme i final mest hela tiden.
4. Luleå. Här är det helt enkelt för att Leksand alltid haft så troligt svårt för detta lag. Alltid när det har gällt nåt så har de haft en Myllis eller nån annan supermålis som har hållt tätt. Minns framförallt en kvartsfinalserie (kan ha varit -96) när Leksand var sjukt mycket bättre men ändå inte lyckades
5. Malmö. Ja här är det helt enkelt ett ogillande som består i att laget är en ren köpepengaprodukt där det satsas miljarder på att laget ska lyckas. Därför är det så himla skönt när laget misslyckas. Jag hade på känn att det skulle bli fiasko i år då det kändes som om det var alldeles för många nya spelare utan egentligen anknytning till laget, det brukar väldigt sällan funka då..

Eftersom det är den sista stora vintersporthelgen så måste jag nog lista lite sånt nu lördag-söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar