Summa sidvisningar

2012-03-20

Michael Connely

Nu har det för första gången hänt mig... Förra veckan så började läsa en ny bok som hette "Hotet", skriven av en av mina favoriter Michael Connely. Efter ca 30 sidor så insåg jag att jag läst boken för nåt år sen. Detta har aldrig hänt mig förut. Den gången läste jag visserligen boken på engelska men ändå. Nu är frågan om jag ska läsa klart boken när jag ändå har börjat eller om jag ska ta nån annan bok i den växande högen av "villläsaböcker". Som jag berört tidigare så hinns det inte med så mycket  läsning med två vildningar hemma.

Michael Connely är hur som helst en av mina absoluta favoriter i deckargenren. Han skriver lättsamt och enkelt samtidigt som det är sjukt spännande med en massa vändningar och vinklingar som gör att det inte går att sluta läsa. Här kommer hans fem bästa böcker, enligt mig!

1. Poeten(1996) en av de bästa, mest spännande och läskiga böcker som jag läst.
2. Fällan (2004) Den stora hjälten Harry Bosch samarbetar med hjälten från Poeten, FBI-agenten Rachel Walling.
3. Dockmakaren (2004) Bosch jagar en seriemördare som blir skjuten men dyker upp igen fyra år senare. Sjukt spännande med en massa vändningar.
4. Gatans lag (2008) Advokaten Mickey Haller är huvudperson i denna bok där han får hjälp av Harry Bosch att lösa ett intressant och spännande fall. Slutet är lite halvmjäkigt men annars en bra bok.
5. Blodspår. Typ som en fortsättning på Poeten där Terry McCaleb har huvudrollen. Har gjort som film med Clintan i huvudrollen.

Mer listande under veckan!

2 kommentarer:

  1. Var "Lagens limo" nära att komma med? Det är den enda jag läst. Den har även filmatiserats där Matthew McConaughey för ovanlighetens skull gör en riktigt bra rollprestation. Det bästa han gjort sedan genombrottet "Juryn - A Time to Kill"

    SvaraRadera
  2. Ja just det, har såklart inte sett filmen men eftersom jag är "fan" på facebook så har jag sett uppdateringar om det. Nej det är väl ingen av mina favoritböcker även om den är spännande. Kanske top-10 ;)

    SvaraRadera