Summa sidvisningar

2012-03-28

Kent!

Ja nu blir det ett inlägg om Kent igen, det har ju blivit några stycken. Idag hörde jag nämligen den nya singeln "999" för första gången. Det lät, som väntat, grymt bra. Egentligen är jag fel person att recensera, det är ungefär som om om man skulle låta min kompis Stefan recensera en Thåström-skiva eller för den delen låta Nisse recensera en Harrison Ford fil.. Hur som helst så är det nya låten drygt sex minuter vilket ju är ganska långt för att vara en singel. Den är mer som en slutlåt, typ "Mannen i den vita hatten" och betydligt mer rockig än de senaste skivarna. mer gitarrer och trummor. Hela skivan kommer om typ en månad, ska bli mycket spännande. Jag har redan avverkat listor med bästa låtar och skivor och annat så idag kommer en lista med det bästa av Kent, som inte är Kent. Ja ni kommer förstå när jag börjar lista...

1. Lisa Miskovsky.Den ljuvliga Lisa slog igenom 2001 men det var 2003 när albumet Falling water kom ut som hon blev riktigt stor. Singlarna Lady stardust, sing to me och A brand new day blev stora hits. Jocke Berg vad mer och skrev alla dessa låtar och producerade hela albumet..
2. Paus. Ett lite bortglömt band som bildades av Peter Svensson (Cardigans) och J. Berg. Svenssom sjöng och låtarna skrev de tillsammans. De släpptes ett album 1998 med singeln Leia som den stora hiten. De spelade även in en suverän cover på Eldkvarns "Kärlekens tunga" till Pluras hyllningskiva. Om ni missat denna grupp, ta å lyssna. Riktigt bra faktiskt!
3. Nina Rochelle. En grupp där bl.a. "Fiskar som viskar"- Martin. Kent anknytningen är Markus Mustonen som gästspelar på trummor både på skiva och live. Denna grupp har flera bra låtar som t.ex. Nattrafiken och Mörkertal.
4. Titiyo. Hennes stora comebackskiva från 2001 med monsterhiten "Come along" skrevs av Jocke Berg. Den låten blev årets näst största hit på Tracks och fick en grammis för årets låt. Är även en av min kompis Petters favoritlåtar..
5. Morten Harket. Här har jag inte jättekoll på läget, det ska erkännas men A-ha:s gamla sångare har komponerat ihop sin senaste singel med Berg och Martin Sköld. Har bara hört den nån enstaka gång men det låter lite Kent och lite A-ha, en bra kombo!

Tack och hej leverpastej!

2 kommentarer:

  1. Jag skall välvilligt erkänna att Harrison Ford inte gjort en riktigt bra film på över 10 år (Dolt under ytan), och de tre senaste har jag inte ens sett. Det är bara att erkänna att sent 70-tal till tidigt 90-tal var hans storhetstid.

    SvaraRadera
  2. Stort av dig att erkänna. Det skulle aldrig Stefan göra om Thåström..

    SvaraRadera