Summa sidvisningar

2012-03-12

Euphoria

Jag måste få med ett sista inlägg om Melodifestivalen innan det får läggas till handlingarna (iaf till slutet på maj då stora festivalen äger rum). Igår när jag var ute och sprang så lyssnade jag får skoj skull igenom de senaste årens schlagervinnare och enligt mig så finns det ingen av låtarna som är i närheten av årets vinnare vad det gäller hitpotential. Loreens låt är ju en riktig hit. Kul att sånna låtar får chansen att visa upp sig i schlagersammanhang numera. Jag gillade faktiskt henne redan när hon var med i IDOL 2004 men hade faktiskt ingen koll på om hon fortsatt sin musikkarriär.. Ja tillbaks till låtarna så tänkte jag idag ranka de bästa vinnarna från 2000-talet. Det kändes som för svårt att ranka vinnarlåtarna från alla år. Det har skiljt så otroligt mycket från hur det lät förr men från 2000-talet så känns det som om schlagern har fått lite bättre rykte. Här är listan.

1. Loreen: Euphoria (2012) Sjukt bra låt i en genre som jag inte vet vad man ska kolla. Väldigt modern och extremt hittig.
2. The ark: The worrying kind (2007). I början av deras karriär så var jag faktiskt inte så förtjust i dem men det ändrades senare. Denna låt gillar jag mycket, en riktig hit.
3. Lena Philipsson: Det gör ont (2004). Otroligt bra poplåt som var en sån låt som föll alla i smaken. Låg högt på alla listor. Gjorde sig bättre på svenska än den engelska versionen.
4. Friends: Lyssna till ditt hjärta (2001). En riktig klassisk schlager, den senaste (sista?) i sitt slag som vunnit. Håller än idag!
5. Carola: Evighet (2006). Inte en av Carolas bästa men det är ju ändå Carola så det är klart att det är en bra schlager.

Sämst: Martin Stenmarck: Las Vegas (2005). Tillsammans med Malena Ernmans hemska operalåt från 209 så är denna den sämsta vinnarlåten från 2000-talet. Har för mig att det inte var nån vidare festival det året men nej detta var ingen bra vinnare. Alls.

Nya listor kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar