Summa sidvisningar

2012-03-02

Vasaloppet

Ja nu är vi inne i mars månad och jag hoppas att besöksantalet på sidan fortsätter att öka! Idag kommer det att handla om bland det svenskaste som finns, vasaloppet. Jag har själv aldrig åkt men har flera kompisar som har gett sig iväg på de nio milen. Har faktiskt aldrig haft en tanke på att åka fast jag har åkt en del skidor och har, iaf tidigare, haft en bra kondition. Men nu när vi flyttat ut på lnadet med närhet till skidspår så tror jag att det finns en liten möjlighet att jag kanske åker om några år om det blir några vintrar med mycket snö så det kan bli lite träning.
Hur som helst. nio mil är sjukt långt och man blir lika imponerade varje år att så många klarar av denna utmaning. TV-sändningarna från loppet har alltid varit ett måste första söndagen i mars. När man var mindre så stod TV:n på hela morgonen. Sen när man flyttade hemifrån så kanske inte klockan stod på väckning kl.7.00 utan då kanske man har sett den senare delen av loppen. Idag så tänkte jag ranka fem cooal vasalopp som av en eller annan anledning finns kvar i minnet. Som vanligt så blir det mest från senare år eftersom jag inte är 78 år gammal så jag kan inte minnas Mora-Nisses lopp (även om jag skulle vilja). Sen brukar jag för säkerhets skulle konslutera wikipedia (eller liknande) men in detta ämne har det varit lite svårt att hitta fakta så är jag ute och cyklar så får det vara så...

1. 1988. En riktig klassiker. Tvillingarna Anders och Örjan Blomqvist från IFK Lidingö rycker och kommer in tillsammans i Mora. De bestämmer sig tidigt för att dela segern och skidar tillsammans med kranskullan på axlarna över mållinjen. Vilken finish! I detta läge kommer den dalska mentaliteten in och några jurymedlemmar vägrar gå med på att de ska dela segern (kommer ej ihåg vem som var först..) Till sist så kom väl juryn tills sans och de fick sin gemensamma seger. Örjan dog sen redan år 2000 medan Anders fortfarande är en omtyckt expertkommentator..
2. 1994 Staffan Larsson, Morasonen, vilken hjälte. Detta år fick han för sig att staka hela loppet pga av ett benbrott tidigare under säsongen. Då var det ingen som hade gjort nåt sånt, nu är det ganska så vanligt. han ledde länge, men fick kramp i armarna och slutade femma, men hans tid skulle komma senare.
3. 1998. Men inte detta år även om typ alla alla hade förväntat sig det. Han ryckte med nån mil kvar och defilerade in mot Mora. Då kom Åsarnas Peter Göransson med en långspurt som hade fått Northug grön av avund och trots att uselt läge spurtade han förbi Larsson till publikens stora förtret. Han åkte de nio milen på sjuka 3.38. Den klart snabbaste segertiden, trots att man tidigare fick köra skate. Larsson fick sen seger året efter i ett mer normalt lopp.
4. 1982. Mitt tidigaste minne. Fransmannen Jean-Paul Pierrat vann sin andra seger och gled in över mållinjen som segrare, trodde alla. Men tydligen så hade han gjort sig skyldig till ett otillåtet skidbyte så han fick helt enkelt lämna ifrån sig kransen och prischecken till Lars "Fryken" Frykberg från Mora som kom tvåa i samma lopp.
5. 2010. Ett sjukt jämnt lopp med många åkare kvar till slutet. En av åkarna är Jörgen Brink. En kille som har fått otroligt mycket skit. Först som stafettsumpare i VM 2003 (fast han tog tre medaljer i det mästerskapet) och sen som misslyckad skidskytt (han var ändå top-10 några gånger). Hur som helst så spurtade Brink hem loppet och fick upprättelse för mycket av den kritiken han fått. Han vann även förra året och siktar på tredje segern i rad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar