Summa sidvisningar

2012-03-24

Marie Fredriksson

Igår kom Roxettes nya skiva, travelling. det är ett hopkok av gamla låtar i nya versioner, lite livelåtar från den pågående turnén och en del nytt. Ganska lik den suveräna skivan "tourism" som kom ut får ganska exakt 20 år sen. Jag måste säga att jag blev glatt överraskad av denna skiva. Flera av låtarna lät riktigt piggt faktiskt. Det bästa med skivan var att Marie sjöng såpass bra. På konserten som jag var på i november så sjöng hon allt ifrån ganska bra till uselt. Rösten är långt långt ifrån vad den har varit men åldern och hennes svåra sjukdom har så klart tagit ut sin rätt men det var ändå kul att höra att det fortfarande finns lite power kvar i rösten. Idag så tänkte jag ranka Maries bästa låtar. Tonvikten ligger på hennes första soloskivor på 80-talet när jag tyckte hon stod på sin absoluta topp! Det är mest ballader på listan då jag tycker det är då hennes röst kommer fram bäst.

1. Ännu doftar kärlek(1984) Hennes första hit. Från skivan Het vind
2. Efter stormen (1987) Singeln från skivan med samma namn. en stor hit under den hösten.
3. Sparvöga (1989) Singel från en TV-serie med samma namn som jag inte såg..
4. Mot okända hav (1985) Den bästa låten på skivan Den sjunde vågen.
5. Tro (1986) Den bästa låten från skivan I en tid som vår. Var med en en film med Helena Bergström som jag tror hette Sånt är livet..

Föresten.. Min lilla anspråkslösa blogg har haft besöksrekord under mars. Kul Kul!! Fortsätt gärna att gå in och läs!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar