Summa sidvisningar

2012-04-02

Arenanamn

Knär man iaf lyckas lura några med ett snabbt planerat aprilskämt. Jag hade tänkt att dra det lite längre med att göra iordning en ny blogg men jag orkade inte. Nej jag tänkte allt fortsätta blogga ett tag till även om jag har flera andra skrivuppslag också. Vi får se vad som händer i framtiden.

Nu i helgen började fotbollsallsvenskan. Rekordtidigt redan i mars pga EM-slutspelet i sommar som gör att det blir ett låångt uppehåll när det är den bästa tiden att spela. Som vanligt är det AIK som får mest uppmärksamhet i pressen. Oavsett om de är ett topplag eller en nedflyttningskandidat så finns det inget lag som det skrivs så mycket om. Det har jag absolut inget emot. Jag tycker att det är bra att vi har starka lag i storstadsregionerna då de drar med sig resten av landet. Sen tycker jag att de alltid har legat långt fram i sina satsningar, t.ex. nu på afrikanska spelare. Nu kanske det låtar som om jag håller på dem men det gör jag ju inte. Jag hejar ju på IK Brage!!! Hur som helst så var det senaste om AIK det här med nya arenan. Swedbank har köpt namnrättigheterna till den för en mycket hög summa och har nu tydligen bestämt att den ska heta Friends stadium eller nåt liknande (inte efter TV-serien). Friends är en organisation som jobbar mot mobbing och de har fått ganska mycket publicitet de senaste åren. Bra initiativ av Swedbank kan man ju tycka men det var tydligen inte så poppis hos fansen. Dom ville tydligen inte bli förknippade men nåt sånt mjäkigt namn. Nej det är klart, de stora stygga AIK-fansen ville väl heta nåt som skulle skrämma motståndarfansen typ Welcome to hell-stadium eller likande.

Hur som helst så finns det ju många andra exempel på namn på fotbollsstadiums och hockeyarenor med lite annorlunda arenanamn och här kommer en lista på några sådana..

1. Starke Arvid. Ljungskiles hemmaplan hade detta minst sagt konstiga namn under några säsonger. Nu heter planen tydligen Markbygg Arena. Fortfarande konstigt men där förstår man ju företagskopplingen iaf.
2. Guldfågeln arena. Undrar vad fansen i Kalmar säger till varandra. Ses vid vid Guldfågeln i eftermiddag? Ja ja dom har ju fått en jäkligt ny fin arena där
3. Örjans Vall. Ok detta namn är ju så inarbetat men egentligen så går det ju inte att ha ett av världens fulaste namn på en arena, speciellt inte en sån fin arena.
4. Vida Arena. Var tvungen att ta med en hockeyhall också. Där kunde man nästan plockat vilken som helst då alla arenor i elitserien och Allsvenskan har mer eller mindre konstiga företagsnamn. Jag tog denna för att jag helt hade missuppfattat detta namn. Trodde att det hette Vilda arena men så var det tydligen inte. Här spelar iaf Växjö Lakers sina hemmamatcher.
5. Gamla Ullevi. Inget konstigt med det namnet men det konstiga är att detta är den nybyggda arenan från 2009 som då borde heta Nya Ullevi och den som nu heter Nya Ullevi är ju den äldre och då borde den heta Gamla Ullevi eller Nya Ullevi som nu är äldre... För att förvirra det ytterligare så var det så att Sture Allén fick uppdraget och en saftig lön till att hitta på ett namn till den nya arenan och han tänkte och tänkte och till slut kom han på att namnet skulle bli kvar. Han kunde ju ha dragit till med Nygamla Ullevi iaf så det verkade som om han hade försökt lite iaf..

Ja ja det blev lite rörigt idag, det kan bli så när man har fokus på sjutton olika ställen. Fler listor under veckan!

2 kommentarer:

  1. Eyravallen tycker jag, pga den slagfärdiga ramsan: k*ken, b*llen, Eyravallen!

    SvaraRadera
  2. Den tänkte jag inte på. Den har väl bytt namn och sen så funkar däl ramsan till alla "vallar" som typ domnarsvallen också

    SvaraRadera