Summa sidvisningar

2012-04-13

Hip-Hop

Petter rappade "Det går bra nu" för ett antal år sen i en av sina många "hits". Här på bloggen går det mindre bra. Trots många inlägg under april så har besöksantalet minskat drastiskt efter en bra marsmånad. Och i mitt fall betyder det från mellan 80 och 120 träffar varje dag till mellan 25 och 40... Trist, men jag kämpar på. Alla som bloggar kan säga vad de vill om att de skriver bara för sin egen skull och att antalet besökare inte spelar nån roll men det gör det definitivt. Ju fler läsare och kommentarer desto bättre mår man och precis som Timbuktu rappade från snart tio år sen så hoppas jag att "The botten is nådd".
Därför när jag ändå är inne på ämnet så tänkte jag ranka fem svenska rap/hip-hop låtar som är grymma!

1. Petter: Vinden här vänt (1998). Petter slog igenom stort med skivan "Mitt sjätte sinne" och här finns denna låt med. Tomas Rusiak medverkar också i denna svenska hip-hop klassiker.
2. Timbuktu: Alla vill till himlen men få vill ju dö (2005) En låt som alltid kommer att ligga högt på mina listor. Har ofta svårt för den skånska dialekten men här funkar det verkligen.
3.Adam Tensta: My cool (2007). Denne Adam, som då så klart är från Tensta, slog igenom med denna låt. Till skillnad mot många av kollegorna så rappar han på engelska och det låter verkligen, precis som titeln säger, jävligt collt.
4. Latin Kings: Snubben.(1994) Kungarna från Botkyrka som blev pionjärer inom den svenska hip-hopen. Har gjort en hel radda oförglömliga hits men jag väljer denna från genombrottsskivan Välkommen till förorten. Skön samling från Emil i Lönnberga.
5. Infinite mass: Area turns red.(1995) Denna grupp har en sak gemensamt med Latin Kings, nämligen Rodde som spelat i båda banden. Denna låt fick mycket uppmärksamhet framförallt för textraden Shot the racists and the area turns red. Hur som helst.. en mycket bra hip-hop låt som gott håller klassen med många av de amerikanska konkurrenterna. Har gjort skivor hela tiden sen dess men inte nåt samma nivå..

Imorgon är det fullsmockat med dans och kalas så eventuellt så blir det bloggfritt. Annars kommer jag sammanfatta lite i bloggen under helgen då jag skrivit under ganska precis ett år nu!

2 kommentarer:

  1. Några väl valda representanter för svensk hiphop!

    SvaraRadera
  2. Klockren lista mats/mattias

    SvaraRadera