Summa sidvisningar

2012-04-19

Uppsala

Förutom ett år i USA så har jag tillbringat alla mina snart 38 år i Uppsala och det har blivit en del olika ställen runt om i stan (och utanför). Varje gång som man åker igenom eller har nåt ärende i nån av ställena där man bott så kommer det alltid ett gäng minnen, både bra och dåliga. Idag så tog jag och Konrad en tur runt i det vi lämnade för bara ett drygt halvår sen, Stenhagen och Herrhagen och i "vår" del av området har de byggt som fan och det känns inte alls lika öppet som det var när vi flyttade dit. Så det känns skönt men den flytten så här i efterhand, även om man saknar närhet till affärer och jobbet...

Idag tänkte helt rätt upp och ner ranka de delar av Uppsala som jag gillar bäst och det blir ju lättast att ta med ställen där jag/vi bott.

1. Fålhagen. Här bodde jag mina första, nästan tio, vuxenår. Bodde i två olika lägenheter i området. Eftersom jag bodde själv större delen av denna tid och var ute mycket så var det perfekt att bo så nära stan men ändå utan den värsta trafiken. Mycket fina hus men lite för lite grönområden.
2. Björklinge. Har ju inte bott här alls särskilt länge men jag gillar det verkligen. Speciellt närheten till sjön är underbart. Man blir så lugn bara av att vara nere vid vattnet. Det finns mycket aktiviteter för barnen både sommar och vintertid. Det enda minuset är väl utbudet av affärer..
3. Bergsbrunna/Nåntuna. Här bodde jag större delen av min uppväxt. Detta var en utmärkt del att vara barn i. Mycket att göra och fullt av barn i sin egen ålder. Sen när högstadiet började och man skulle åka buss in till Vaksalaskolan så blev det lite segt.
4. Stenhagen. Här bodde vi i drygt tre år och här föddes båda våra barn. Området överraskade positivt på mig även om det var lite oroligt ibland. Härligt med närhet till affärer och ändå skog precis vid husknuten. Insåg nog ändå där att jag inte är nån radhusmänniska, är lite för asocial för det.
5. Tuna Backar. Här bodde vi i tre år. Var ett helt ok område. Ganska lugnt med mycket äldre folk. Bra med affärer och pizzeria nära och ganska nära till Röbospåret och gångväg bort till Gamlis. Dock ingen av mina absoluta favoritdelar av stan..

Igår blev det föresten ingen lista men den som jag började att skriva på då kommer kanske imorgon istället!

Tack för idag, slut för idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar