Summa sidvisningar

2012-04-11

Ligor jag följer

Det är mycket som händer i sportens värld just nu. Även om min stora favorit, skidåkningen, är slut så är det fullt upp med att följa alla slutspel i vintersporterna, vårspurten i de europeiska fotbollsligorna och uppstarten av allsvenskan. Vad som jag följer varierar ganska mycket från säsong till säsong men också under säsongen. Förra året t.ex. kändes allsvenskan tristare än på många år så då slutade jag följa med helt. NBA följde jag bara sporadiskt under ganska många år men nu de senaste säsongerna så hänger jag med i det mesta som sker. Tänkte idag lista de fem ligor som jag följt mest det senaste året och där jag har bäst koll.

1. Allsvenskan i ishockey. Oavsett division kommer serien där Leksand spelar vara den som jag följer mest. När Leksand åkte ur första gången 2001 var allsvenskan uppdelad i norr och söder och det var ett gäng soplag med. Numera är det fullt av klassiska hockeylag och TV sänder varje omgång. Superkul så klart men jag skulle hänga med i vad som händer även om det inte var så. LJTD.
2. Superligan i innebandy. Ja jag följer med i allt som händer i innebandyn ner till sämsta gärdsgårdsserierna men det är bara för att jag fortfarande har ganska många bekanta som håller på. Superligan följer jag så mycket jag kan. Storvreta är nummer ett självklart men jag följer även med i hur de andra lagen spelar. Kan njuta oerhört mycket av en superligamatch på TV.
3. NBA. Började följa NBA när vi bodde i USA i början på 90-talet och favoritlaget är Bulls. Dom hade en ganska lång downperiod efter Jordan-Pippen eran och då tappade jag lite av intresset, även om jag hängde med en del och framförallt när slutspelet började. Nu är Bulls grymma igen och det gör det extra kul att hänga med. Jag läser mycket på nätet och precis som i alla amerikanska ligor så är ju statistiken helt fantastisk. Det finns siffror på precis allt och skulle tiden finnas så skulle man kunan fastna flera timmar framförallt på NBA.com som jag kollar mycket på.
4. NHL. Här är det framförallt kul att följa med hur det går för alla svenskar. Har inget eget favoritlag så då blir det att man följer de lagen som har mycket svenskintresse (och även de lagen som har gamla leksingar så klart) Även här är statistiksidorna underbara. Spännande slutspel börjar nu i natt. Kan man få hoppas på en final mellan Canucks och Rangers?!
5. Allsvenskan i fotboll. Inge vidare klass här inte men det är väl ändå den svenskaste av alla ligor. Alla, ja nästan iaf, har ett lag de följer. Publiken kommer trots att det är minusgrader och spelet är uselt. Serien är alltid jämn(dålig) och vi har haft olika segrare varje gången de senaste 7-8 åren. Vilken liga kan bjuda på nåt sånt. En liga dör en rätt medioker spelare kan få stjärnstatus. Underbart!

Mer listor kommer!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar