Summa sidvisningar

2012-04-25

Samlingar

Gårdagens inlägg som jag skrev om NHL-hockeyn blev så dåligt och osammanhängande så för första gången skippade jag att lägga ut ett helt färdigt inlägg. Nya tag idag, hoppas att det flyter på bättre med skrivandet... Idag kom Kents tionde skiva "Jag är inte rädd för mörkret" men jag har skrivit så himlans många Kentlistor under året så jag hoppar det idag. Det kommer en konsert i sommar så då kanske jag kan lista nåt med dom då.

Idag blir det istället en lista om samlingar. Kent är ju en "grej" som jag samlar på , alltså på deras skivor. Jag är inte nån manisk samlare där utan jag köper de album och singlar som kommer ut. Saknar de allra äldsta singlarna men de kostar ofta nån tusenlapp och det betalar jag inte så dör kan man säga att min samlargräns stannar. Här kommer alltså min samlingslista..

1. Sporten idag böcker. Det började med att jag fick en bok i kulklapp av min mormor i början på 80-talet och sen så fortsatte hon att köpa dom. När hon dag så fick mina föräldrar ta över. Boken har blivit otroligt mycket sämre under den senaste tioårsperioden så nu läser jag den knappt utan den hamnar direkt i bokhyllan. För nåt år sen började jag också att leta upp äldre årgångar på antikvariat och på tradera. De flesta har gått att få tag på för en billig penning men några av åren på 60-talet var det tydligen pappersbrist eller nåt för dom var ganska så dyra. Nu saknar jag bara ett år, 1967. När jag får en fullständig samling så ska jag lägga upp ett snyggt kort på Facebook med mig och alla böcker. Supernördigt, jag vet!
2. Roxette. Här är nog den samling som kostat mig mest pengar. Har letat i otaliga backar på mässor och skivbörsar och suttit framför tradera ganska många timmar och budat på grejer med roxette eller Gessle och Gyllene tider eller nåt annat som handlar om det. Ett tag så köpte jag allt men efter ett tag så insåg jag att det var omöjligt att köpa allt så då la jag av. Nu köper jag bara det som kommer på CD och nån enstaka vinyl.
3. TV-serier. Det mesta av mitt samlande har minskat betydligt sen barnen kom. Dels för tiden som inte finns att kolla upp allt men även det ekonomiska spelar in. Det känns inte värt att spendera de få slantar som är kvar vid månadens slut på nån DVD-box. Därför har jag "bara" fram till säsong 11 på Simpsons och därför har jag bara de sex första säsongerna av Beverly Hills 90210. Det känns lite jobbigt när jag kollar i DVD-ställen att det saknas så mycket men jag hoppas att det kan fyllas på när jag vinner på Lotto eller nåt. Den enda TV-serien som är helt komplett är Friends.
4. autografer. Här snackar vi en vilande samling. Det var väl från fyran upp kanske till sjuan som jag var en aktiv samlare så nån som är ung idag skulle säkert inte känna igen många av namnen i min autgrafsamling men får folk i min egen ålder så är det en guldgruva(om man har det intresset). Jag har nästan enbart idrottsstjärnor men även nån i musikens värld. Att samlingen får vara med på listan är ändå för att nån gång ibland så springer man på nån kändis och då försöker jag allt vara där och få en namnteckning.
5. böcker. Här är det lite samma som men dvd-boxarna. Jag vill ha fullständiga samlingar av vissa författare eller i vissa bokserier. T.ex alla Hamiltonböcker. Jag tycker det ser snyggt ut när de stor uppradadade i bokhyllan. Helst vill jag ha alla inbundna men det är ju så mycket lättare att läsa en pocket så det blir att jag köper mest sånna (ja dom är ju lite billigare också..).

Detta var en riktig nördlista. Imorgon blir det förhoppningsvis nåt om siffran 38, vi får se vad jag kan hitta på!

2 kommentarer:

  1. Ska man nörda på med sina egna samlingar här i kommentarerna? Om jag på något sätt ska specificera så blir det

    1) Fantomentidningar. Ett ex av varje nummer som givits ut är väl målet. Jag har ungefär 2/3, dvs drygt tusen tidningar.

    2) Serier från Albumförlaget. Här är jag komplett, men Albumförlaget har ju inte funnits så många år än, så det är inte så svårt ...

    ... sen kommer vi in på samlingar som är svårare att avgränsa. Serier, böcker och skivor jag gillar känns inte specifikt nog för att vara en "samling". Ovanstående, fast signerat blir lite mer specifikt. Men då ska det helst vara signeringar specifikt åt mig, inte köpta signaturer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra där Rasmus, alltid kul att se andras listor. Kul att se finns andra "nördar" där ute!
      // Mats

      Radera