Summa sidvisningar

2012-04-23

Uppsalasporten

Kan inte riktigt släppa det här med Storvetas SM-guld i lördags. Främsta anledningen är att "mina" lag sällan lyckas nåt bra och sen är det ju så att Uppsala är en helt sjukt dålig idrottsstad, iaf på lagsidan. Individuellt så har det varit en del framgångar, tex. i simning, skytte och minigolf..
Men det finns faktiskt en del framgångsrika Uppsalalag, en del visserligen långt tillbaks i tiden, men ändå. Här kommer ett litet axplock.

1. IFK Uppsala. Min första tanke när jag tänker på detta lag är de dueller vi i Funbo IF hade mot dem på slutet av 90-talet när vi båda harvade i botten av den lägsta serien. Men detta lag är faktiskt ett av de bästa klubbarna någonsin i isbandy. De har faktiskt vunnit hela tolv sm-guld varav elva stycken mellan 1907 och 1920.
2. Fyrisfjädern. Badminton är ingen stor sport på lagnivå i Sverige men ändå måste ju denna klubb hamna på en sån här lista. Dom har vunnit typ 12 sm-guld och brukar vinna i princip varenda match varje säsong. Även om det är i en liten sport så är det väldigt imponerande.
3. Uppsala VBS. Volleybollen har en otrolig undanskymd roll i den svenska idrotten och så har det varit under ganska många år nu men skillnad var det i slutet på 80-talet då det var fullt drag kring landslaget och i många av hallarna runt om i Sverige så var det fullsatt som t.e.x. i Fyrishovs B-hall 1994 då UVBS tog sitt enda SM-guld. Jag och min kompis Johan H. var där och jag tror aldrig jag har varit i nån sån full, varm och högljudd hall varken innan eller efter. Ett SM-guld i volleyboll var stort då, nu kan jag nog inte nämna ett enda lag i högsta serien.
4. Uppsala 86´ers. I början på 90-talet så drog detta lag i amerikansk fotboll fulla hus på Studan flera gånger om. Det känns otroligt avlägset idag. Dom vann sm-guld 1991 och 1992 och fick spela nån slags europamästerskap för klubblag. Då satt jag på läktaren och försökte förklara reglerna för klasskompisar som aldrig sett en match förut. Har nästan glömt reglerna själv nu (nej då inte riktigt, försöker kolla på NFL när jag hinner..). Efter många år utan framgångar är laget nu tillbaka i högsta serien.
5. Uppsala RFC. Det blir mycket mindre sporter här men det är ju tyvärr så att i de stora sporterna som fotboll och hockey har Uppsalalagen levt en ganska anonym tillvaro. Här handlar det alltså om rugby och här har Uppsalalaget tagit SM-medaljer både på herr och damsidan. Herrarna vann tom. back to back 1969 och 1970. Såg själv några matcher när vi bodde i Tunabackar precis vid Fyrisfjädern där de spelade. Oerhört spännande att se faktiskt.

Ja det var dagens lista, blir mer mellan himmel och jord under veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar