Summa sidvisningar

2011-05-20

Amerikanska sit-coms

Igår läste jag på nätet att ryktet, om att Aston Kutcher skulle ersätta Charlie Sheen i serien 2 1/2, var sant. Bytet från" lite äldre man som bara kan spela en sorts roller men gör det ganska kul" till "yngre hunk som bara kan spela en sorts roller och gör det ganska kasst" känns lite desperat. De kanske borde lagt ner serien helt eller kanske gjort en spin-off med Jake och hans farsa. Hur som helst är 2 1/2 men en av de lite nyare sit-coms som jag uppskattar mest, väldigt enkel men samtidigt genial. Men på min top-5 lista är den bara nära att komma med!

Här är min favoritlista:
1. Friends. Serien som inte går att tröttna på. Kommer det någonsin göras en lika bra serie, tvivlar på det. Trots Pernillas förtret väljer jag alltid att kolla om det finns läge även om jag satt vissa av avsnitten säkert tjugo gånger.. Vem som är favoriten har varierar lite mellan säsongerna men sammantaget är det nog Joey som lockat till mest skratt..
2. Seinfeld. Nästan, men bara nästan lika bra, som Friends. Kommer ihåg när serien kom till Sverige och jag satt i källaren i Bergsbrunna och kollade. Den gick sent någon vardagskväll och det tog ett tag innan folk fick upp ögonen för denna serie. Cosmo Kramer är så klart den stora favoriten. Enda minuset är George föräldrar som bara är enerverande..
3. The office. Var lite osäker på om jag skulle plocka med denna serie. Det är ju inte en traditionell sit-com men den är så otroligt bra så den måste bara vara med. Var lite skeptisk först när jag hörde att de gjort en version av det engelska originalet men skaparna har verkligen lyckats gjort något eget.
4. How I met your mother. Hamnar på listan för sitt originella upplägg med handling och olika mer eller mindre sjuka historier. Personkemin stämmer bra mellan de olika huvusrollsinnehavarna också.
5. The Cosby show. Måste bara ta med denna 80-talsklassiker. 20.00 på söndagarna innan sporten var gjutna under många år. När man ser serien idag så känns den lite mossig men då var det ju bland de coolaste som fanns att se på SVT.

Nån som är av en annan åsikt?

3 kommentarer:

  1. Håller med om tre av dem (Vänner, Seinfeld, Cosby). The Office skulle jag säkert gilla men har aldrig sett. Har inte heller sett How I met your mother och har inte ens tänkt tanken att se det. Får animerat vara med på denna lista? I så fall har jag en KLAR etta. Nej det är inte Simpsons.

    SvaraRadera
  2. The early 1990s saw the rebirth of the animated sitcom, a trend which continues to this day. Most notable is The Simpsons, the longest-running sitcom in US history. Other successful sitcoms in this subgenre include South Park, Futurama, Beavis and Butt-head, Family Guy and King of the Hill.

    Enligt wikipedia så kan man även räkna in tecknade serier så isf så kan du ha Family guy på din lista Nisse ;)

    SvaraRadera
  3. SOUTH PARK!!!!!!!!!

    SvaraRadera