Summa sidvisningar

2011-05-14

Bästa eurovisonvinnare

I torsdags skrev jag ett inlägg om bästa svenska schlagervinnare. Tyvärr så försvann det eftersom det var något strul med blogger.com. Det fanns tyvärr inte ens kvar bland de skrivna utkasten. Ja ja det är väl sånt som händer. Dagen till ära så tänkte jag lista mina fem favoriter av de som vunnit hela festivalen. Vinnarna fram till typ 1980 har jag dålig koll på så därför finns inga av dom med på min lista fast de kanske skulle platsa. Kommentera gärna med era egna favoriter


1.J´amie la vie, Sandra Kim, Belgien 1986. Härlig poplåt med den då 13 åriga Sandra Kim. Under festivalen sade Belgarna att hon var 15 år för att hon skulle klara åldergränsen. Som många andra schlagervinnare så hörde man inget mer från henne efter detta
2.Hold me now, Jonny Logan, Irland 1987. Den storslagna balladen måste med på denna lista. Logan vann även 1980(What´s another year) och 1992 som låtskrivare till Linda Martin(Why me?)
3.My number one, Helena Paparizou, Grekland 2005. Lysande discolåt som fortfarande håller bra. Kul med lite svenskanknytning också.
4.Hard rock halleluja, Lordi, Finland 2006. Denna låt blev ju en helt överaskande vinnare. Första gången en riktig rocklåt vann. En favorit hos mig.
5. Believe, Dima Bilan, Ryssland 2008. Ytterligare en sentida vinnare. Kanske tyder på att klassen på festivalen blivit bättre, trots allt gnäll om dåliga låtar. Jävlig bra refräng på denna låt.

Jag tänkte inte göra nån sämstalista men jag måste bara nämna vinnaren från 2000, Fly on the wings of lova med Olsen Brothers från Danmark. den ger mig svåra krypningar och gör mig direkt illamående, usch!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar