Summa sidvisningar

2011-05-22

Tennis

French open eller Franska Öppna som vi säger i Sverige. Nu idag så börjar årets tävlingar och Eurosport sänder det mesta. Sverige var ju en riktig stormakt länge i den vita sporten. Kolla in denna rad från 80-talets turneringar i Paris:
1980 Vinst Björn Borg
1981 Vinst Borg
1982 Vinst Mats Wilander
1983 Final Wilander
1984 Semifinal Wilander
1985 Vinst Wilander
1986 Final Mikael Pernfors
1987 Final Wilander
1988 Vinst Wilander
1989 Final Stefan Edberg
Det var tider det, SVT sände (var det Grive som kommenterade?) och men satt klistrad framför TV:n när man kom hem från skolan. Tennis har alltid legat mig varmt om hjärtat. Jag spelade i nästan tio år men nådde inga stora framgångar(var ganska så dålig) och även om intresset har svalnat så försöker jag fortfarande hänga med hur det går på ATP-touren. Det kan bli flera tennislistor under dessa två Roland Garrros-veckor. Idag kommer jag ranka mina svenska favoritspelare genom alla tider!

1. Mats Wilander. Var min favorit under hela hans karriär. Tyvärr så sänkte väl hans kokaindom hans anseende en del. Världsetta 88 och vann sju GS-titlar
2. Joakim Nyström. Ett kanske lite överaskande val men jag gillade hans lugna och säkra spel. Världssjua som bäst.
3. Stefan Edberg. Hade lite svårt för han i början på hans karriär då han verkade så trulig och negativ men han tog sig verkligen. Han spelade många minnesvärda Davis Cup-matcher. Världsetta 90-92
4. Jonas Björkman. Räddade Sverige under många mörka tennisår. Gillade hans frejdiga spelstil och glada personlighet. Världsfyra 1997
5. Thomas Enqvist. Väldigt skadebenägen men när han var som bäst så var han en fröjd att skåda. Grym serve och grymma grundslag. Fyra i världen 1999.

Björn Borg då? Nja, även om jag minns hans sista Wimbledonfinaler så har jag lite för lite minnen från hans karriär för att han ska hamna på denna lista. Hans comeback 1991 var ju liksom inte tillräckligt bra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar