Summa sidvisningar

2011-05-22

Bästa svenska humorserier

Dagens inlägg blir en liten fortsättning på gårdagens. Jag skulle kunna ranka de fem bästa svenska sit-comsen (vilket märkligt ord) men det skulle bara bli konstigt då det inte finns så många bra förutom Svensson, Svensson. Däremot finns det många riktigt usla som En fyra för tre , Sally eller En ängels tålamod. Därför vidgar jag dagens kategori till bästa svenska humorprogram och här kommer min lista!!

1. Nile City 105.6. Det räckte med att ha sett trailerna som kom innan så visste man att det skulle bli sjukt kul. Tycker fortfarande att man kan se många av sketcherna och tycka att det är roligt. Solklar etta på min lista. En rolig anekdot som skulle kunna hamnat i mitt inlägg om kändisar... Per Graffman som spelade en av brandmännen var på besök på Bergaskolan när jag jobbade där. Satt å snackade lite med honom ett tag och han sa typ.. jaså ja du är gympalärare, då måste du  känna min frus kusin Lasse. Jaha sa jag det kanske jag gör, var jobbar han då? Nej det vet jag inte svarade han då. Nej föresten det var ingen rolig anekdot men den får vara kvar ändå..
2. Solsidan. Lysande manus. Skådespelare som passar perfekt för sina roller och humor som passar mig, och bevisligen några miljoner andra. Superkul helt enkelt!
3. S*M*A*S*H. Denna serie som kom i början på 90-talet skrattade t.o.m. min farsa åt. Vilka härliga skruvade karaktärer med Einar Berg i spetsen. Kul också att de plockade med så roliga birollsskådepelare som t.ex. Rikard Wolff, Loa Falkman, Stellan Skarsgård och Thomas Di Leva.
4. En himla många program. Galenskaparna och After Shaves succé från 89-90 måste bara med på denna lista. Den klassiska gymnastikscenen och kommentaren "Han har fastnat i vinkelvolten" är bara den värd en plats på listan.
5. Percy tårar. Killinggänget måste bara ha med två program på denna lista och då får det bli uppföljaren till NileCity. Denna serie var inte alls lika omedelbart rolig men den har verkligen sina poänger. T.ex. indiebandet Brown, Kaminmannen och Fasaner på stan!

Bubblare till denna lista: Svensson Svensson, Agne och Svullo och I managen med Glenn Killing

Bubblare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar