Summa sidvisningar

2011-05-26

Neil Young

Idag blev det äntligen cykel till jobbet. Så skönt att få lite extra motion. Idag blev det Neil Young i lurarna. Kanske inte den ultimata cykelmusiken men det kändes rätt. Young är en artist som länge gillat och fortfarande lyssnar på med jämna mellanrum. Första gången jag fick upp ögonen (eller kanske öronen) var när Roxette gjorde en cover på "Heart of gold". Nån gång i samband med det köpte jag skivan "Harvest" och sen dess så har jag varit fast. Det är en av de mest sönderlyssnade skivorna som jag har. I början fick jag mycket pikar för "countrymusiken" men nu har jag flera kompisar som lyssnar på honom och framförallt kanske på detta mästerverk från 1972. Dagens lista handlar inte helt överraskande om Neil Youngs bästa låtar. Här kommer min lista, där för övrigt alla låtar får sex getingar.

1. Heart of gold, harvest 1972
2. Hey Hey my my, Rust never sleep 1979
3. Like a hurricane, American stars n´ bars 1977
4. Cowgirls in the sand, Everybody knows it nowhere 1969
5. Only Love Can Break Your Heart After the goldrush 1970

Om det är något riktigt Neil Young fan som läser detta kommer han eller hon säkert gnälla på att det bara är dom kända låtarna. Då får ni göra det för så här tycker jag ;)

1 kommentar:

  1. Jag är boven för "country"-etiketten, men Harvest står sedan många år tillbaka i min skivsamling. Ett måste på sena sommarkvällar.

    SvaraRadera