Summa sidvisningar

2011-05-15

Bästa hockeyminnen

Idag spelas VM-finalen i  hockey mellan Sverige och Finland och jag har ju redan berättat vad jag tycker om detta evenemang, nu är det ju final så då kanske man får kolla lite ändå, om det ryms i den fullspäckade söndagskalendern. Hur det än går i finalen så kan jag lova att den inte kommer in på dagens lista där de flesta händelserna ligger flera år tillbaka i tiden. Här kommer min lista över de bästa hockeyminnen jag har.

1. OS-94 finalen Sverige-Kanada. Denna match nämnde jag i ett tidigare inlägg. Det som inte nämndes då var att det var hela sex leksingar i finalen. Roger Johansson, Niklas Eriksson, Jonas Bergqvist, Magnus Svensson och Tomas Jonsson spelade för Tre Kronor och för Canada spelade Greg Parks. Svensson, Jonsson och Bergqvist spelade alla huvudroller i denna match innan Foppe och Salo tog över. Ett minne för livet.
2. Leksands återtåg version 1 2001-2002. Även detta har jag berört förut. jag följde Leksand ganska mycket det året (det var lättare när man var singel) och känslan när de gick upp var helt obeskrivlig. Synd bara att det gick åt helvete igen två år senare, efter det så har de inte riktigt hämtat sig. Hur som helst, detta år med Loppan Hellkvist och Jensa Nielsen som främsta härförare var ett riktigt härligt hockeyminne.
3. VM-87. Vilket mästerskap! Först höll Sverige på att missa slutspel efter en massa turer med tysken Sikora som spelat för Polen i unga år. Det var protester och motprotester men när Sverige väl gick vidare så blev det ett otroligt spännande slutspel med oavgjorda resultat mot Tjeckoslovakien och Sovjet och en avslutande kross med 9-0 mot Canada. Den matchen sågs hemma hos familjen Kaj i Haninge. Bästa minne är ju självklart 2-2 målet mot Sovjet där Tomas Sandström efter sitt mål kom med den klassiska kommentaren "Där hade min farmor gjort mål".
4. Leksands säsong 1988-89. Leksand hade varit ganska så usla under flera år men plötsligt explodera dom. Burakowsky, Ehlers, Bergqvist, Svensson, Mäkitalo med flera dominerade denna säsong. Jag såg flera matcher på plats i hockeyladan (bl.a. den sista finaltorsken mot Djurgården) och kände mig delaktig i framgången. Nånstans har jag fortfarande en pärm med alla tidningsurklipp om Leksand från DN och UNT från denna säsong.
5. VM-89 i Globen. I hård konkurrens med World Cup-96 och OS 05 hamnar denna turnering på listan trots utebliven succé (Sverige blev fyra). Varför då ta med denna turnering? Ja främst för att det är ett starkt minne, Globen var nybyggd och när Sverige spelade var stämning grym. Överallt spelades "Nu tar vi dom" med Håkan Södergren på sång. På vinylsingelns baksida fanns den lite bortglömda "Här kommer grabbarna" med Lotta Engberg. Videon till denna låt är sjukt rolig. Södergren, Rundqvist, Bergqvist, Eldebrink och Kihlström åker runt på inlines i en studio och mimar.. Jag hade köpt biljetter till några matcher med en klasskompis, men han kom på att man kunde tjäna en hacka när man hade biljetter till fullsatta matcher så han sålde dem och jag fick kolla TV istället..

1 kommentar:

  1. Jag sket i att kolla på tråkhockeyn, men Pasi Nurminen gör mig glad att Finland vann. Hjälte även i Finland!

    SvaraRadera