Summa sidvisningar

2011-05-24

Mest minnesvärda tennismatcher

Ja jag förstod nästan att tennisen skulle börja intresse mig igen nu. det är samma sak varje år i slutet på maj, det är nåt speciellt med Franska öppna. Ni som inte gillar tennis får väl hoppa över mina listor den närmaste tiden. ja några andra listor när väl slinka med också så klart. Idag så tänker jag ranka de mest minnesvärda matcher som jag sett. Tyvärr så kan jag inte säga att jag har sett alla dessa matcher i sin helhet och vissa har jag läst mycket om i efterhand men alla matcherna har på nåt sätt fastnat i mitt minne.
Here is my list!

1. Wilander mot Lendl US Open 1988. 6-4, 4-6, 6-3, 5-7, 6-4. Matchen som gjorde att Wilander blev världsetta. En otroligt bra match som svängde hela tiden och jag höll mig vaken precis hela tiden trots natt hemma i Sverige.
2. Edberg mot Becker Wimbledon 1990. 6-2, 6-2, 3-6, 3-6, 6-4. Halva denna match satt jag på ett tåg och lyssnade på freestyle, kom inte ihåg var och varför men det var oändligt spännande när Edberg först dominerade och sen höll på att tappa allt. Tror han låg under med 1-3 i femte innan vändningen. Helt otroligt.
3. Borg mot McEnroe Wimbledon 1980 1–6, 7–5, 6–3, 6–7 (16–18), 8–6. Ok jag var bara sex år och jag såg säkert inte hela matchen men jag vet att jag såg en del och sen har man ju läst mycket om denna drabbning. Borg missade sju eller åtta matchbollar i fjärde set och låg under i början på femte innan han lyckades slå en ung McEnroe som var helt förkrossad efter denna match. Ice Borg var lugn som vanligt.
4. Edberg mot Becker Wimbledon 1988 4-6, 7-6, 6-4, 6-2. Måste plocka med även denna Edberg-Becker uppgörelse. Denna match spelades inte klart förrän på tisdagen pga. regn. Vår familj satt när matchen avgjordes i vår sunkiga Folkabuss på en väg nånstans i Tyskland och lyssnade på matchen på tysk radio. Man förstod väl inte så mycket med morsan fick översätta. Spännande värre även om det blev ganska så enkelt till slut!
5. Söderling mot Nadal Franska Öppna åttondelsfinal 2009 6–2 6–7  6–4, 7–6. En nutidsmatch måste tas med och då blir det denna. Nadal var obesegrad i Paris och har efter det inte heller förlorat nån mer match. Söderling var då inte bättre rankad än runt 25 och ändå så lyckades han knäcka spanjoren. Grymt imponerande grusmatch av Robin!

Har jag glömt nån match?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar