Summa sidvisningar

2011-05-11

Svenska idrottsögonblick

Igår så gick Björn Lind ut med att han ska sluta.Man har ju knappt sett hans namn i resultatlistorna de senaste 3-4 åren så jag trodde redan han hade gjort det. Annat var det 2006 när han stod för den klassiska dubbelsegern i OS i Turin 2006. Dom segrarna är bland de coolaste som jag någonsin varit med i vintersportsammanhang men tyvärr platsar det inte in på listan över de största svenska idrottsögonblicken. Här är min lista:

1. Ravellis straffräddning VM-94. Alla har något minne till denna händelse. Själv skulle jag rycka in i lumpen dagen efter så jag satt hemma å kollade och hade ångest inför vad som skulle ske.. Sveriges seger gjorde det lättare att gå upp halv 6 (eller vad det nu va) dagen efter!
2. Foppas straff+ Salos räddning. OS-94. Kom ihåg att jag trodde han missade straffen först så jag hann nog bli lite sur innan jag insåg att det var mål (och ett ganska snyggt sånt). Denna match sågs, precis som fotbollen, hemma i Bergsbrunna.
3. Zlatans 1-1. Det klassiska målet mot Italien i EM-04. Får fortfarande ett fånigt leende över läpparna när det målet visas på TV. Satt på ett fullsatt o´learys och jublet där efter målet skulle man spelat in, helt galet.
4. 30 kilometer dubbeljakt i OS-10. En personlig favorit från nutid. Johan Olssons ryck, de andra svenskarnas teamåkning för att hjälpa och slutligen Hellners magiska spurt.
5. Leksands återtåg version 1 2001-02. Ok detta är inget ögonblick men det måste vara med. 10 år sen nu och på den tiden följde jag verkligen Leksand, nu ahr det svalnat lite efter alla misslyckande. Hela säsongen var ett enda segertåg men ändå var det ångest ändå fram till den avgörande segern mot AIK med 6-0 uppe i Leksand. Det var ren glädje när det var klart!!

6 kommentarer:

  1. Denna lista borde preciseras till "Bästa idrottsögonblick som setts på TV". Det finns ju andra idrottsögonblick som man upplevt live som kanske meritmässigt är mindre än ex ett OS-guld, men eftersom man var där så räknas det högre. Min lista blir rätt trist eftersom den uteslutande handlar om Svenska fotbollslandslaget och Arsenal. Detta är alltså TV-listan:

    1. Samma som Mats, helt klart Ravellis straffräddning. Sågs på "klassiska" VM-arenan i Norby där Johan & Hellström var så gott som inventarier.
    2. Sverige-Argentina 1-1 och seger i dödens grupp VM02. Låg nyopererad i min säng i den nya lägenheten på Råsundavägen. Precis vis slutsignalen ringde telefonen och jag svarade med ett skrik eftersom jag trodde det var Däscha. Det var min bankman...som hette Anders Svensson.
    3. Manchester United-Arsenal maj 02. Jag och Pinnen skulle se matchen på O´Learys men kom inte in så vi tog taxi till min kollega i Trångsund. Arsenal säkrar titlen på Old Trafford.
    4. Tottenham-Arsenal två år senare, Arsenal säkrar sin "Unbeatable"-titel hemma hos ärkerivalerna.
    5. Måste ju välja något annat än Arsebal och fotbollslandslaget, och inspirerad av min senast lästa bok, så blir det Patrik Sjöbergs världsrekod. Satt hemma hos min kusin i Sorsele och kollade. Sedare samma år vann Sjöberg VM-guld men jag var mest besviken över att det inte blev världsrekord igen.

    SvaraRadera
  2. Bra kommentar. Får göra en ny lista med ögonblick man upplevt live. jag var ju faktiskt på plats på Stadion-87 när Sjöberg hoppade 2.42. har tyvärr inte kvar biljetten men däremot har jag kvar en del av autograferna jag fick, bl.a. Abdi Bile från Somalia som senare den sommaren vann vm-guld på 1500 meter..

    SvaraRadera
  3. Jag kommer att vara en ivrig läsare. Så mycket kommer jag att lära mig1 Det du skriver om. är just det jag hoppar över i tidningen. roligare att läsa om sport och musik skrivet av dig.
    säger din mor
    OBS! Detta på fullt allvar

    SvaraRadera
  4. 1998 AIK-Örgryte 1-0 samtidigt som Häcken-Helsingborg 1-0. Vilket leder till helt otippat SM-Guld till AIK. Jag var där :).

    2009 IFK-AIK 0-2, AIK van en historisk serie final i götelaborg vann då SM.

    SvaraRadera
  5. Minns många härliga stunder i soffan med herr Lind... den här till exempel:
    http://www.youtube.com/watch?v=PqcUVZbb1CY

    SvaraRadera
  6. Fick samma upplevelse idag när jag såg en rubrik om att Klüft skulle sluta efter OS 2012. Trodde hon givit upp vid det här laget när hon insett att hon inte kan vinna i grenar med konkurrens.

    F ö så måste Man Utds vändning mot Spurs 2001 vara med bland de bästa ögonblicken. När 3-0 blev 3-5 på en halvlek var det magisk fotbolls-TV-underhållning. T o m Veron var bra.

    SvaraRadera