Summa sidvisningar

2011-05-08

Mästarnas mästare del 2

I ett av mina första inlägg på denna blogg så skrev jag en önskelista på de jag skulle vilja ha med i programmet Mästarnas Mästare. Det blev en lista med bara män och då lovade jag en lista med kvinnor jag skulle vilja se i programmet. Här kommer den!

1. Annika Sörenstam. En av världens främsta idrottare under många år, ändå vet man väldigt lite om henne. Skulle vara kul att se henne i lite fysiska utmaningar också!
2. Pernilla Wiberg. Brukar alltid bli bra TV med henne och sen så har hon ju en enastående karriär.
3. Ann-Louise Skoglund. Svensk friidrotts stora damstjärna på 80-talet, vad hände med henne?
4. Ylva Nowén. Skulle vara otroligt intressant och höra henne berätta om sin karriär och vad som hände säsongen 97-98. Hon var en medelmåtta som plötsligt vann fyra tävlingar i rad och sen gick tillbaka till att vara en medelmåtta, hur var detta möjligt?
5. Ludmila Engquist. Hur var det egentligen med dopingen under friidrottskarriären? Skulle vara spännande att höra hennes egen historia om det och annat som hon upplevt!

3 kommentarer:

  1. 1. Pia Sundhage, ok både Moström och Ljungberg är två stora profiler inom damfotbollen, men KLART störst är Pia Sundhage.
    2. Anniken Kringstad, i början av 80-talet trodde jag att orientering var en av de största sporterna och det var tack vare Anniken Kringstad. När 5-dagars var i Luleå 82 åkte vi ner på området i hopp om att få se Anniken.
    3. Kajsa Bergqvist, en del av "friidrottsundret" på 00-talet och helt osannolikt att hon kunde komma tillbaka efter en så allvarlig skada och bli bäst.

    Sedan håller jag med om Sörenstam, en garbo inom idrotten, däremot inte Pillan. Hon är en av de största men hon har synts så mycket som kommentator så det känns inte lika intressant.

    Bland männnen glömde jag Janne Boklöv, revolutionerade en hel sport och hade vunnit mycket mer med dagens regler.

    SvaraRadera
  2. Va lustigt. Min första tanke var att ta med Sundhage och Anniken. Pia tog jag bort mest för att Ljungberg och Moström varit med och Anniken kändes det inte som om det fanns så mycket att visa om.. Håller med om Pillan, hon syns lite för mycket (därför valde jag bort M. Forsberg) men hon är ju ändå en av de största.. kajsa tänkte jag inte på, det var väl för att hon la av alledeles nyss.

    Bo-Bo-Boklöv skulle garanterat vara intressant!

    // Mats

    SvaraRadera
  3. För mig dyker genast upp två profiler i huvudet, en är helt självklar förstås och det är Annika Sörenstam - vem annars! Sen möjligen Carolina Kluft?

    Men Annika är som sagt självklar, och det av flera skäl:
    -att slå hål på myten om att duktiga golfare kan vara feta och otränade och lyckas ändå,
    -att man inte behöver vara skrytsam och sätta sig själv på en piedestal när man är världsstjärna och
    -att man kan lyckas om man är envis och tränar seriöst!
    Lycka till Annika!
    http://www.annikablog.com/blog_index.html

    SvaraRadera