Summa sidvisningar

2011-05-29

Författare

För någon dag sen så kom jag på att jag inte har skrivit ett enda inlägg om böcker eller författare, trots att det är ett stort intresse. Nu är det dags att ändra på det så idag blir det en enkel och kort lista. Här kommer helt enkelt mina svenska favoritförfattare.

1. Håkan Nesser. Spelar ingen roll vilken typ av böcker det handlar om. Nessers språk och karaktärer i böckerna gör honom till min favorit.
2. Leif GW Persson. Bäst av deckarförfattarna. Skriver småroligt och initierat
3. Jan Guillou. Hamiltonserien är bland det bästa som skrivits i den genren i Sverige tycker jag.
4. Anders Roslund/Börge Hellström. Böckerna om kommissarie Grens har verkligen tilltalat mig. Flera av deras böcker hamnar högt upp på min all-time high lista!
5. Per-Anders Fogelström. Han måste bara med. Serien om livet i Stockholm och framförallt Mina drömmars stad är grymt bra!

3 kommentarer:

  1. Du prickade 4 av mina 5:-). Jag byter ut Gulliou och lägger till John Ajvide Lindqvist istället.

    SvaraRadera
  2. Osannolikt dålig lista som inte har med Sture Dahlström.. Han står i splendid isolation i svenskt författarskap. :)

    SvaraRadera
  3. Jag är ledsen men jag har ingen aning om vem Sture Dahlström är // Mats

    SvaraRadera